Dansarvallarna, Torsåker

Hembygdens år - 2016

Kulturpasset

Dansarvallarna, Torsåker

Enligt traditionen har denna plats varit dansarvall för ungdomar från Torsåkers, Bys och Österfärnebos socknar på 1600-1700-talet.

1961 berättar Axel Larsson, Bagghyttan " Det var år 1865, det år då farfar avverkade skogen här. Det var väldiga furor och granar som fälldes, men det märkliga var att i alla träd, djupt in i virket, satt järnkrokar och märlor inslagna och överväxta. Detta upptäcktes i bysågen, där sågbladen blev fördärvade. Och ännu mera - i ett tvillingräd djupt invuxen mellan stammarna, hittades en kopparflaska, ännu till hälften fylld med bännvin".

Naturligtvis har den Onde blandat sig i ungdomarnas lekar. En sägen berättar att Han uppträdde i skepnad av en fin herre och dansade endast med pigan Liss-Anna, som var fager och bedårande. Först dansade de båda bland de andra, men farten ökade och slutligen dansade paret ned i en tjärn och försvann. Ingen människa såg Liss-Anna efter detta och aldrig mer dansades det på vallen.

Tjärnen som tidigare hette Lissen fick nu namnet ändrat till Liss-Anna.

Källa: William Eriksson

HOFORS HEMBYGDSFÖRENING | Storgatan 13 , 813 30 Hofors | info@hoforshembygdsforening.se | Tfn: 0290-246 10